Eerste weekend en stageweek

20 februari 2016

Na een drukke volle week en een heerlijk weekend hebben we weer tijd om een blog te schrijven vandaag. Vorig weekend was heel leuk en dit weekend staat er weer van alles op de planning.
We hebben vorig weekend een Nederlands gezin leren kennen met twee jongens van ongeveer onze leeftijd en hebben daarmee veel opgetrokken. Zaterdag hebben we met hen een wandeling gemaakt de berg op. Gek om daar in de wijk eerst een paar met een in elkaar getimmerd karretje erachter te zien langskomen en even later weer een dikke jeep te zien rijden. De verschillen tussen arm en rijk lagen hier dicht bij elkaar. Ook zag je boven op de berg een uit de grond gestampte flattenwijk die langzaamaan bewoond raakt. Dit paste totaal niet bij de rest van het uitzicht met alle lage huisjes en open plekken. We zaten namelijk net buiten Addis. Het was lekker om even weg te zijn uit de drukte van de stad. Weer bij hen thuis hebben we genoten van een heerlijke lunch. Het gezin heeft een nest van 12 puppies die we lekker konden knuffelen. Niet helemaal Inge haar ding, maar Elody en de andere meiden waren verkocht. Zondag zijn we met hen mee geweest naar de kerk en daarna in een sportbar de wedstrijd tussen Arsenal en Leicester gekeken. Aangezien iedere Ethiopiër voor Arsenal was, ging het dak eraf toen Arsenal in de laatste minuut 2-1 scoorde. Ein-de-lijk even geen aandacht voor ons, maar volle focus op de voetbalwedstrijd door alle mannen.
Dat was wel anders die nacht toen we gingen stappen in de club H2O. De meest moderne club van Addis waar we heel wat calorieën er af hebben gedanst. En wij niet alleen, de mannen kunnen hier echt supergoed dansen! Daar konden we veel van leren J De reis ernaar toe en terug was ook een avontuur op zich. Met zijn 16en in een jeep gepropt; een mix van Noorse dove jongens, dove en horende Ethiopiërs, dove Nederlandse meiden en wij. Na twee stops bij cafeetjes waar we biertjes voor 15 birr (65 cent) konden drinken waren we klaar voor een feestje.
Na een stapnacht en een volle zondag hebben we ons weekend afgesloten met een Valentijnsfilm in het Guesthouse.

Deze week was een intensieve stageweek. Bijna elke ochtend en middag hebben we een school of centrum bezocht. We zijn naar verschillende dovenscholen en scholen voor verstandelijk gehandicapte kinderen geweest. De kinderen vinden het bijzonder om blanken te zien en raken ons veel aan, ze pakken je hand en zitten aan je haar en vinden het erg leuk dat we enthousiast meedoen met het sporten. Wij genieten er ook van om mee te doen en de kinderen aandacht te geven.
Dinsdag zijn we voor het eerst naar een blindenschool buiten Addis geweest. Dat was wel heftig om te zien. Er waren ook verstandelijk gehandicapte blinde kinderen. Deze kinderen zullen het niet makkelijk krijgen als ze volwassen zijn. Het was wel heel mooi te zien hoe de kinderen genoten van de spelletjes en hoe ze elkaar hielpen.
Vrijdag zijn we naar Chesire geweest, een groot revalidatiecentrum waar ongeveer 70 kinderen verblijven. Deze kinderen verblijven hier tijdens hun revalidatieperiode om opnieuw te leren lopen of om te leren omgaan met de hulpmiddelen. Het was een prachtig centrum voor Ethiopische standaarden met lieve verzorgers. Het is centrum is mooi gelegen, ook buiten Addis. We zagen zelfs aapjes lopen. Op straat hadden we al veel dieren gespot, maar aapjes waren nog niet langsgekomen.

Vandaag (zaterdag) gaan we naar de ‘Taste of Addis’, een foodfestival waar eten uit verschillende landen wordt verkocht. Onze Nederlandse vrienden staan er met dutch pancakes, dus die gaan we sowieso even proeven. Tot de volgende blog!

1. Ina:
    20 februari 2016
    Nou, je beleefd al van alles.Had gehoord dat je al bij fam M was geweest. Moet je bij een vanal deze instellingen stage lopen of mag je kiezen? Fijn weekend Ina
  2. Rosalie en Noémi en Jeriah:
    24 februari 2016
    Wat leuk allemaal ik geniet ervan om al je avonturen te lezen groeten Rosalie
    Leuk dat ik het mag lezen ik geniet ervan groetjes Noémi

Kus jeriah