Voetbalwedstrijd, regen, regen, regen en een heel geslaagd eindevenement!

23 mei 2016

Nog maar drie weekjes in deze bruisende Ethiopische hoofdstad. Ondanks dat we hier al drie maanden zijn, maken we steeds weer nieuwe dingen mee. Elody is laatst op een verjaardagsfeestje geweest en Inge mocht een bruiloftsceremonie meemaken. Leuk leuk!
Ook zijn we naar een voetbalwedstrijd in het stadium geweest. Buna speelde, de Ajax van Ethiopië, dus het was één groot gekkenhuis op de tribune. Buna won met 3-0 met een goal meteen in de eerste minuut. Net even andere omstandigheden dan in Nederland met een super modderig veld, kaartjes van 50 of 10 birr en met z’n zevenen op vijf stoeltjes. We waren de enige forentjies (blanken) op de hele tribune en ongeveer 99% van de supporters waren mannen. Ook op straat was het na de wedstrijd een grote chaos van feestende Buna supporters. Tussen die hele menigte kwamen we ineens Tedi tegen, de verstandelijk gehandicapte jongeman die elke dag bij House of Sport helpt. We hebben hem meegenomen om uit eten te gaan en daar heeft hij het nog steeds over.

2 weken geleden is er maar weinig doorgegaan van de sportlessen en onze trainingen op de scholen. We hebben alleen op maandagochtend en op donderdag lesgegeven. Dinsdag en woensdag was er heftige regenval. In sommige delen van Ethiopië is het intens droog, maar hier in de hoofdstad weet men niet wat men met het water aan moet. De regen komt vaak onverwachts met heftige buien en de sportvelden waar we les op geven zijn een grote modderboel. Geen ideale omstandigheden om training te geven, maar wel om binnen aan verslagen te zitten werken. We zijn die week heel wat opgeschoten met onze verslagen. Dat portfolio komt helemaal goed.

Gelukkig hadden we vorige week weer beter weer en hadden we geen plan B nodig voor ons eindevenement. Het was een stralende dag met een heel geslaagd event! Samen met Puck organiseerden we ons event voor dove kinderen en kinderen met een verstandelijke handicap. Het event vond plaats op één van de scholen en de andere kinderen werden met bussen naar deze school gebracht. Wij waren al 2 uur van te voren aanwezig en waren er helemaal klaar voor. Uiteindelijk kwam één school maar een half uur te laat, voor Ethiopische omstandigheden waren we tevreden. We startten ons event met een  welkomstpraatje en een gezamenlijke warming-up door ons gegeven, daarna werden er twee groepen gemaakt. De kinderen met een verstandelijke handicap speelden verschillende spellen op het ene veld en de dove kinderen op het andere veld. Wij hadden de spellen voor de dove kinderen voorbereid, maar waren vliegende keep op het veld. De special ability trainers gaven de spellen. De spellen waren de leukste spellen uit onze assertiviteitstraining. Dus ook op het event stonden assertiviteitsthema’s centraal. De kinderen waren gemixt dus moesten samen sporten met kinderen van andere scholen, ze waren fanatiek en hadden zichtbaar plezier. Zie onze foto’s!
Na het sporten hielden we een pauze met wat te drinken, een banaan en een broodje. Een groep kinderen van een klasje met verstandelijk gehandicapte kinderen had nog een dans ingestudeerd en trad op voor alle kinderen en wat ouders die waren komen kijken. Daarmee sloten we ons evenement af.

Deze week en komende week geven we onze laatste trainingen en sluiten we op elke school de training af met herhaling van de thema’s en het geven van een diploma.

1. Vera:
    23 mei 2016
    Heee meiden!

Wat leuk om te lezen dat jullie eindevenement zo geslaagd was! Het enthousiasme straalt inderdaad ook van de foto's af. :)
    Veel succes, maar ook vooral heel veel plezier deze laatste weken met alles wat jullie nog gaan doen!

Liefs!