Een bijzondere verjaardag!

9 februari 2016

We liggen hier te bakken op het dak van ons guesthouse met een prachtig uitzicht over Addis Abeba. Een grote, drukke chaotische megastad. We zien ontelbaar veel auto’s, kevers, taxi’s,  jeeps en bussen. Zonder enige structuur of regels rijden ze heel de stad rond. Het straatbeeld is totaal anders dan in Nederland. De mensen steken zo over, veel mensen verkopen van alles, op straat of in kleine in elkaar gezette shopjes, de mensen lopen en zitten overal. Ook zie je bedelaars en mensen op straat slapen. Vandaag op de verjaardag van Elody zijn we naar de grootste markt van Afrika geweest. Wat een drukte! Onze chauffeer reed dwars door de drukste straat terwijl iedereen ons nariep, zwaaide, lachte of knipoogde. Eenmaal lopend door de straten voelden we ons net een attractie. Niet alleen wij keken onze ogen uit. Mannen met 4 opgestapelde dozen, tien matrassen of 10 grote regentonnen boven op hun hoofd. Geiten, ezels, kippen, allerlei groente, fruit, kleding en miljoenen schoenen te koop. Die laatste kan je meteen laten poetsen op elke straathoek.
De mensen zijn hier vriendelijk, op deze derde dag merken we al dat we ons steeds meer op ons gemak gaan voelen. We willen ook graag uitstralen dat we hier wonen in plaats van een weekje komen kijken. Ons uiterlijk werkt daar niet echt aan mee maar we leren zoveel mogelijk woorden en de cultuur kennen. Vandaag en gister hebben we met een local opgetrokken die ons rondleidde door de stad. Zo heeft hij ons meegenomen om ergens traditioneel Ethiopisch eten te proeven. Allebei de injera’s geproefd met ieder een ander gerecht. Best lekker! En de fruitjuices zijn ook zeker niet verkeerd.
We hebben al kennis gemaakt met verschillende trainers en spattrainers (lichamelijk gehandicapte trainers, rolmodellen voor de gehandicapte kinderen) en zullen morgen voor het eerst meegaan naar de scholen en revalidatie centra. Daar kijken we naar uit want dat zal een beeld geven van wat we kunnen gaan doen. We zijn heel benieuwd hoe het er allemaal werkelijk aan toegaat. In de volgende blog zal je daarover lezen!

1. Joanne:
    Hi Elody & Inge!

Goed om te lezen dat jullie je daar vermaken!
    @Elody, van h<3te! je hebt vast nog nooit zo'n enerverende en chaotische verjaardag gehad ;-)

Wens jullie een geweldig (leerzaam) avontuur daar!
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Groetjes
    Joanne
  2. Annelies Post:
    9 februari 2016
    Hey Inge en Elody! Wat leuk om jullie verhaal te lezen en ik geloof zeker dat het even wennen is! Maar zo te lezen komt dat wel goed.. :-) Leuk om zo op de hoogte gehouden te worden, heel veel succes morgen!
    Groetjes Annelies
    PS: Gefeliciteerd, Elody!
  3. Tineke:
    Heehee!

Heel leuk om zo de eerste indrukken te lezen!
    Veel plezier & geniet er van.
    Ik kijk nu al weer uit naar de volgende blog:)

En Elody, Van harte gefeliciteerd!

Liefs, Tineke
  4. Ilonka:
    Hoihoi!

Super tof om de eerste indrukken te lezen. Het is vast nog wel even vreemd, maar jullie vermaken je vast!
    Geniet ervan en Elody gefeliciteerd.

Liefs Ilonka
  5. Joël:
    Hee ontdekkingsreizigers!

Klinkt allemaal heel bijzonder, ik zie uit naar de foto's! :-)

Liefs,
    Susanne
  6. Conny:
    10 februari 2016
    Ha Elo,
    Leuk om te lezen meid! Geniet en benieuwd naar wat jullie precies gaan doen en wat de komende dagen je brengen.

Kuss!
    Con
  7. Rosalie en Noémi en Jeriah:
    10 februari 2016
    Hee Elody!!

Leuk dat je er nu bent! Mij lijkt het ook een keer leuk om daar heen te gaan met al die markten.
    Liefs Rosalie

Kus,
    Jeriah
  8. Jorita Helmink:
    13 februari 2016
    benieuwd naar jullie volgende blog