Bezoek leraar en paasweekend

29 april 2016

Hoi allemaal,

Vanuit het traditionele Ethiopië een vrolijk Pasen gewenst! Dit weekend viert men in Ethiopië volgens de Orthodoxe traditie Pasen. Vandaag is het goede vrijdag en zondag is het echt Pasen. Zaterdag is de laatste dag dat men vast en zondag mag er dan eindelijk weer feestelijk gegeten worden. Veel Ethiopiërs hebben afgelopen 2 maanden gevast van dierlijke producten. Geen vlees, geen ei, geen melk dus ook geen CHOCOLA. De ene Ethiopiër heeft andere tradities dan de andere, bijvoorbeeld dat de ene ook geen vis eet of alcohol drinkt en de andere wel. Ook is deze laatste week bijzonder geweest omdat sommigen niet mochten aanraken of lachen. Dit betekende dus geen goedemorgen knuffel in de ochtend op de office.

Het grote voordeel van dit extra Paasweekend is dat we vrij zijn van vrijdag tot en met dinsdag. Onverwachte vakantie voor ons dus! We gaan echter geen vakantie vieren want we zijn even flink met onze neus op de feiten gedrukt door onze leraar. Onze leraar is afgelopen week langs geweest. We zijn dus ook reisbegeleiders geweest omdat we een aantal dagdelen een programma hadden gemaakt voor onze leraar en zijn dochter. We zijn bijvoorbeeld samen met hen naar Merkato, de grootste markt van Afrika, geweest en hebben een traditionele lunch bij Ethiopiërs thuis genuttigd.
Het bezoek was naast dat het heel leuk was, ook heel goed om even alles op een rijtje te zetten. We hebben geëvalueerd over de voortgang van onze stage. We hebben verschillende gesprekken gevoerd en hij heeft een training van ons bijgewoond. Hij is trots op ons, we zijn op de goede weg en kunnen onze stage tot een mooi eind maken over 6 weken. Ook ziet hij hoeveel we op cultureel en persoonlijk vlak leren hier in Ethiopië.

Onze leraar kwam voor ons precies op het goede moment. Binnen de organisatie was er namelijk een groot conflict ontstaan tussen twee partijen. Het gevolg daarvan was dat er een aantal werknemers van organisatie zijn geschorst. Voor ons betekende dat, dat onze tolk niet meer was toegestaan om met ons te werken. Wij vonden dit heel vervelend omdat we graag onze trainingen met deze tolk wilden voortzetten. Onze tolk kent namelijk onze training en het heeft ons veel tijd gekost om de training en het idee van assertiviteit duidelijk te maken. Het was dus geen optie om een andere tolk in te huren. Samen met onze leraar hebben we een plan gemaakt om dit probleem op te lossen. Dit was heel fijn! We hebben een mail opgesteld over de redenen om onze tolk te behouden en deze naar de manager gestuurd. Na een meeting mag de tolk toch wel voor ons werken. De oplossing is dat hij niet als werknemer van de organisatie maar als tolk voor ons werkt. We hopen verder dat het conflict snel wordt opgelost en de rust binnen de organisatie terugkeert.

Wij vinden het werk dat House of Sport doet super belangrijk en zien er de waarde van in. House of Sport heeft echter momenteel ook financiële problemen. Om door te kunnen gaan met de programma’s en om de Special Ability Trainers en de Aflatoun teachers van werk te kunnen voorzien, moet de organisatie meer geld genereren. Daarom is ons stagegenootje Puck Schep al weken bezig met een promotieprogramma. Hierover kun je meer lezen op de volgende site: https://www.justgiving.nl/nl/pages/48015-nederland-kom-in-actie-voor-dires

Voor onze minor moeten we naast het stage lopen ook heel wat opdrachten maken over cultuur, impact en draagvlakversterking. Uiteindelijk maken we een persoonlijk portfolio over onze stage. Natuurlijk zijn we hier al mee bezig geweest, maar we hebben nog maar 6 weken om deze af te maken. Daarnaast moeten we onze video in elkaar gaan zetten en ons evenement organiseren. Heel wat werk om te verrichten dus! Daarom gaan we dit  weekend veel aan onze minor werken.
Zondag gaan we natuurlijk wel Pasen vieren, dat willen we niet missen. We zijn uitgenodigd bij een Ethiopische familie en mogen meegenieten van het feestmaal. De rest van het weekend mogen we meegenieten van de muziek uit de kerken aangezien deze door luidsprekers wordt verspreid. Tijdens het schrijven van onze verslagen horen we dus constant Amhaarse spirituele liederen en gebeden. We storen ons hier niet aan, want we vinden het gaaf om de cultuur van Ethiopië te leren kennen en deze te ervaren. We zijn dankbaar voor afgelopen 2,5 maand dat we hier in Ethiopië mogen stage lopen en gaan genieten van de komende 6 weken. Tot de volgende blog!

1. Annelies Post:
    29 april 2016
    Weer een leuke blog om te lezen! Geniet van jullie 'mini vakantie'!